
Deelnemer Esmeralda Genemans
De bijeenkomst heeft laten zien hoe je (anders) naar patiënten kunt kijken. Het betrof hier patiënten (vooral de laatste, in de rolstoel) die zelf ook de regie in eigen hand hebben genomen. Als professional zou je ook daarop meer kunnen/moeten focussen.
We zouden in de zorg meer moeten (leren) kijken naar branches (b.v. hotellerie) waar klantgerichtheid een vanzelfsprekendheid is. Zo had ik gehoopt dat daar aandacht aan was geschonken tijdens 14 februari. Daar hadden we als professionals mogelijk aanknopingspunten kunnen vinden, waarmee we vervolgens samen mee aan de slag hadden kunnen gaan. Om echt te vernieuwen/innoveren zou een dergelijke stap nodig moeten zijn, volgens mij.
Klantgerichtheid, de patiënt centraal, is iets waar ik heel erg mee bezig ben. Zo wil ik nog dit jaar starten met patiëntenavonden, waarin ik in dialoog met hen naar nieuwe oplossingen en verbetering van zorgverlening kan zoeken (al dan niet in samenwerking met overige disciplines), die nog meer aansluit op de wensen en het dagelijks leven van de patiënt.
De slogan van mijn praktijk is sinds kort: “FCWV, Weet wat u beweegt” En dat vertelt niet alleen dat wij deskundig zijn op het gebied van bewegen, maar daarmee willen we ook de patiënt triggeren en zelf aan het denken zetten over zijn/haar (motivatie tot) bewegen.