
GGZ en huisartsen: ‘Contact en verbinding is de eerste stap.’
Meer inzicht in elkaars werk en organisatiestructuur. Dat was de wens vanuit huisartsen in Voorburg en Leidschendam ten aanzien van GGZ Rivierduinen. Onlangs troffen zij elkaar, weliswaar digitaal, en pakten meteen al wat knelpunten aan. ‘We verliezen elkaar niet meer uit het oog.’
Jeroen de Goeij, manager algemene zaken van Rivierduinen, kijkt terug op een geslaagde bijeenkomst. ‘Het is fijn om de gezichten achter de organisaties te zien. Het is goed om te horen hoe huisartsen bepaalde zaken ervaren, zoals onze crisisdienst. Voor onszelf hebben we er concrete verbeterpunten uitgehaald.’
Wat was de reden om bij elkaar te komen? De Goeij: ‘Huisartsen bleken niet altijd even goed te weten wat er achter onze voordeur gebeurde. Tijd dus voor een hernieuwde kennismaking.’ Sietse Crop, huisarts in Leidschendam vult aan: ‘We waren het contact een beetje kwijt. Dat geeft ruis, waarbij niet altijd duidelijk is wie wat doet of welke informatie we met elkaar uitwisselen. Dat leidt soms tot frustraties. De ggz is ontzettend belangrijk, dus die punten moeten we bespreekbaar maken.’
Korte lijnen en privacy
Punten van aandacht waren communicatie – korte lijnen zijn gewenst – of privacyvraagstukken in het geval van bemoeizorg. Crop licht toe: ‘Als een partij als de politie of woningbouw iemand aanmeldt, is het niet altijd vanzelfsprekend dat wij daar een melding van krijgen. Dat zouden we wel willen. We hopen dus dat we rekening houdend met de privacywetgeving toch een bepaalde basisuitwisseling kunnen creëren.’
Lijn1-adviseur Patricia Scheepers en wijkmanager van Leidschendam Anke Temmink vormden bij de totstandkoming van het overleg de verbindende schakel. Scheepers ziet een vergelijkbare behoefte aan meer inzicht in het reilen en zeilen van Rivierduinen ook bij huisartsen in andere wijken. Reden om volgende keer de doelgroep nog groter te maken. Want wat de betrokken partijen betreft blijft het niet bij deze ene bijeenkomst.
Genoeg gespreksstof
Er is namelijk genoeg stof om verder met elkaar over in gesprek te gaan, zoals crisismanagement of de Wet zorg en dwang. Ook staat een open dag – zoals eigenlijk de bedoeling was, maar door corona onmogelijk werd gemaakt – zodra het kan op stapel. Crop: ‘Contact en verbinding is de eerste stap. Van daaruit kunnen we verder bouwen.’ De Goeij vult aan: ‘Dit was een startschot, we verliezen elkaar nu niet meer uit het oog. Voor de cliënt is het belangrijk dat wij elkaar in de keten goed weten te vinden. Daar gaat het om.’