In gesprek met…

…diëtist en ondernemer Luanca Hordijk

“Er is een verschil tussen ‘gestuurde’ cliënten en zij die zelf willen”

Vragen die betrekking hebben op voeding bij ziekte én gezondheid. Daar hebben Luanca Hordijk en Mandy Hessing een antwoord op in hun praktijk. De dames werken vanuit verschillende locaties en dat is wel zo prettig voor cliënten. Luanca ziet zichzelf als coach en gaat er vanuit dat altijd een oplossing gevonden kan worden die aansluit bij de voedingsvoorkeuren van haar cliënt: “want gezond eten is ook heel lekker!”

Ondernemerschap
Luanca werkte voor haar ondernemerschap bij Nutricia. Daar heeft zij zich, zoals ze het zelf zegt, door haar ervaringen in haar commerciële binnen- en later buitendienstfunctie ontwikkeld. “Het was niet makkelijk om babyvoeding te verkopen in die tijd, want het was tegen de stroom van de oproep tot borstvoeding inroeien. Hier heb ik ervaren dat ik dingen durf en kan. Als ik er maar in geloof.”

Geloof was er ook in haar eigen ondernemerschap. Zo startte zij in 2006 haar eigen praktijk, en breidde deze in 2011 uit met Mandy. Luanca vliegt haar bedrijf heel duidelijk aan: van creatief zijn en initiatief tonen, laten zien dat je er bent en wie je bent tot onafhankelijk zijn en breder kijken. Ze is trots dat ze als diëtist bij De DOC huisartsen werkt en hier een serieuze gesprekspartner is. Haar praktijk loopt goed, wat niet wil zeggen dat ze niet altijd zal blijven kijken naar nieuwe kansen.

Een duwtje in de rug
Luanca’s drijfveren zijn vooral zichzelf nuttig maken en onafhankelijk kunnen zijn. Daarnaast is voor haar het contact met mensen essentieel. “Ik heb dit contact nodig. Net als vrijheid trouwens. Ik maak graag mijn eigen regels. Het grote voordeel van het diëtistenberoep is ook dat je het vak overal kunt beoefenen en dat er weinig investeringen voor nodig zijn. Daarnaast is het natuurlijk dankbaar om een bijdrage te kunnen leveren aan de kwaliteit van leven van anderen.”

“Ik word blij van mijn werk”
Zelf straalt Luanca veel energie uit. Ondanks een flinke tegenslag in haar leven – vorig jaar verloor zij haar man – is zij niet bij de pakken neer gaan zitten. “Natuurlijk heeft dit een enorme impact op je leven en is er het verdriet. Ik ga niet treuren door het leven, daar word ik ook niet beter van. Ik ben een doorzetter en dus ook bij teleurstelling. Het is bijzonder om dit ook bij de kinderen te zien; zij zijn gelukkig ook zo flexibel. Samen slaan we ons er wel doorheen. Al is het natuurlijk wel weer even zoeken naar een nieuwe balans tussen werk en privé. Waarbij één ding voor mij als een paal boven water staat: ik word blij van mijn werk.”

De klant staat voor Luanca in haar dienstverlening centraal: “Er is natuurlijk een groot verschil tussen de klanten die gestuurd worden en de klanten die zelf actief aan de slag willen. Met name deze laatste groep is prettig; de klant moet het zelf willen, anders krijgt hij ook geen vertrouwen in mij als professional en sta je op z’n minst met 1-0 achter.”

Marktwerking?
“Ondernemerschap en creativiteit worden natuurlijk maar beperkt aangewakkerd door het ontbreken van marktwerking binnen de zorg. Dat wil niet zeggen dat ik pleit voor die marktwerking, maar het jaar dat wij niet meer vanuit de zorgverzekeringswet gefinancierd werden, bracht wel meteen een hele andere dynamiek. We gingen toen op zoek naar allerlei snoeperijen. Zo waren we in die tijd zelfs vaste gast aan tafel bij Koffietijd en hebben wij de verbinding gezocht met de gemeente en scholen. Dat was erg leuk. Soms mis ik die dynamiek wel een beetje.”

Stel jij net als Luanca de patiënt centraal? Bekijk ook onze Leergang De Nieuwe Lijn, en meld je nu nog aan!

 

31 januari 2017 | door Kim Schoenmaker | Zoektermen: , , , , , , ,

Door onze website te gebruiken gaat u akkoord met ons cookie- en privacybeleid

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close