
Stichting Lijn1 jaagt communicatie aan in Bouwlust en Vrederust met Siilo
De eerste professionals in Bouwlust en Vrederust zijn van start gegaan met de communicatietool Siilo. Komende periode gaan we verder met de implementatie van deze tool in de wijk. Lijn1 gelooft in de kracht van korte lijntjes en laagdrempeligheid voor een betere samenwerking.
Tijdens de meest recente bijeenkomst van het netwerk Samen Thuis in Bouwlust en Vrederust hebben de eerste deelnemers de QR-code gescand. Daarmee kregen ze direct toegang tot de speciaal voor Bouwlust/Vrederust gebouwde omgeving waar zij elkaar op een laagdrempelige manier kunnen vinden. ‘Je hoeft dus niet meer online te zoeken naar ene sociale kaart die misschien alweer verouderd is, maar vindt in de app alle actieve professionals’, licht Kim Herders, praktijkmanager bij Zonneoord en wijkmanager vanuit Stichting Lijn1, toe.
Daarnaast kunnen professionals er beveiligd met elkaar communiceren, is het mogelijk om de gehele groep makkelijk op de hoogte te brengen van nieuws en kan met elkaar casuïstiek worden besproken. Tenslotte zullen er zorgpaden, zoals er nu bijvoorbeeld een wordt ontwikkeld met betrekking tot eenzaamheid, in de app terecht komen. Kim beheert de app samen met adviseur Patricia Scheepers, adviseur bij Stichting Lijn1.
Gedragen door gebruikers
In de vorig jaar door Lijn1 opgerichte Regiegroep kwam al snel naar voren dat communicatie in de wijk een punt van aandacht was, vertelt Patricia. ‘Partijen weten elkaar nog niet altijd goed te vinden. En dat terwijl er veel initiatieven zijn, van bewoners, welzijn of zorgprofessionals. Maar door de bomen zagen zij soms het bos niet meer.’
Patricia zag hoe goed de app in Loosduinen werkte en nodigde een huisarts uit die wijk uit om hier in de regiegroep van het netwerk uit Bouwlust/Vrederust over te vertellen. ‘Siilo viel in goede aarde’, vertelt ze. ‘Doordat het systeem zich echt richt op de zorg, voldoet het aan de eisen voor bescherming van patiëntgegevens. Vanuit Lijn1 hebben we deze verbetering gestimuleerd en gefaciliteerd, maar de zorgprofessionals zelf hebben uiteindelijk gekozen. Het is nu gedragen door de gebruikers.’
Betere zorg voor bewoners
Binnenkort gaat er een mailing uit om ook andere professionals binnen zorg en welzijn in de wijk uit te nodigen. Kim vertelt: ‘Ik verwacht dat deze app de samenwerking in de wijk gaat verbeteren. Hoe breder je netwerk, hoe beter de zorg die je kunt leveren.’ Want hoewel dit een tool is voor professionals, draait het natuurlijk om betere zorg voor bewoners. ‘Als professionals laagdrempelig kunnen overleggen bij multiproblematiek of beter kunnen doorverwijzen, dan krijgt de bewoner betere zorg. En daar gaat het om.’
Het netwerk Samen thuis in Bouwlust en Vrederust is een actief netwerk met partners in zorg en welzijn, werkzaam zijn in de wijken Bouwlust en Vrederust in Den Haag. Via dit netwerk kunnen zorg- en welzijnsprofessionals elkaar vinden, met als gezamenlijk doel om kwetsbare bewoners in Bouwlust en Vrederust zo goed mogelijk thuis te laten wonen door het bieden van op de persoon afgestemde zorg.