Zelfmanagement, dat gaat niet vanzelf…

De kanteling in de zorg vraagt om – en leidt tot – grote veranderingen. Vanuit het perspectief van ‘positieve gezondheid’ en eigen verantwoordelijkheid voor gezondheid, krijgt ook ‘zelfmanagement’ steeds meer invulling. Naast de cliënt zelf, spelen professionals hierin een belangrijke rol.

Een groot aantal zorgorganisaties en professionals werken aan zelfmanagement om patiënten en cliënten waar mogelijk te stimuleren om hun eigen zorg én gezondheid te ‘managen’.

Het stimuleren van zelfmanagement vraagt een andere houding en rol van zorgprofessionals en aanpassingen in de organisatie van de zorg. Ervaring leert dat er vaak meer nodig is dan een training in ‘motivational interviewing’ en het aanschaffen van een ICT-applicatie. Een goed verhaal over het waarom van zelfmanagement, een gedragen visie, en samen met patiënten, cliënten en stakeholders een aanpak inzetten die mensen activeert, dragen bij aan de benodigde cultuuromslag.

Laat je inspireren door acht succesvolle voorbeelden, beschreven in dit e-book zelfmanagement (een uitgave van het ROS netwerk). Wil je meteen aan de slag? Neem dan contact op met Lijn1. Wij denken graag met je mee.

26 mei 2016 | door Kim Schoenmaker | Zoektermen: , ,

Door onze website te gebruiken gaat u akkoord met ons cookie- en privacybeleid

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close